وقائع مصرية

وقائعى باللغة العربية

و بعدين فى السفالة دى ؟؟؟

في 4 سبتمبر 2007

لمؤاخذة لجميع الخليجين خاصة الاخوة الكويتين

لا احد ينكر ان الخليج العربى تم بنائه من قبل المصريين قبل اى احد اخر من مدرسين لمهندسين لقانونيين الذين وضع دستاتير هذه الدول

و لا احد ينكر ان فى تحرير الكويت كان الجيش المصرى فى الطليعة  قبل الجيش الامريكى طبعا لازم فى الطليعة فى الاخر عرب فى قلب بعض يقتلوا بعض

مع احترامى الشديد نحن كشعب مصرى لم نطلب من احد مساعدات مالية و لو كان علينا كشعب ما طلبنا من احد مساعدة علشان احنا عارفين ان ممكن يجى اليوم و نتذل على الفلوس

الاخ الكويتى اللى يقول لا تعيرنى و لا اعيرك اقوله لو الحكومة المصرية بتعامل مواطنينها بطريقة واطية مش مفروض الحكومة الكويتية تقلدها

معلش المصرى ما بيساويش غسالة كورى “البركة فى النظام ”

و بعدين لو الاخ نسى اللى جرى نجيب الكتب و تنقرأ لو ها ندخل فى الامثال المصرية افية

 مع احترامى الشديد لا حد يجب يتكلم عن  سيرة الجيش الكويتى فى حرب 1973 غير بالله يرحمهم  لان لو اتكلمنا هنتكلم عن الثغرة و عن ان الفرقة الكويتى اللى  شربت المقلب الاسرائيلى فى منتهى السهولة و الغباء و الكلام ده مش كلامى ده كلام القادة و العسكريين امثال عبد الرحمن واصل الله يرحمه

كفاية بقى احنا مش مخسرة العالم العربى مستحملين الهم والقرف

عالفكرة هو مش غلط المتعجرف اللى كتب الكلام ده هو غلط النظام المصرى اللى جعل من المصريين ملطشة اللى يساوى و اللى ما يساويش


24 responses to “و بعدين فى السفالة دى ؟؟؟

  1. Yusuf قال:

    زيزي ،
    أتفق معك أن النظام المصري هو السبب الرئيس في الحالة التى وصلت إليها الشخصية المصرية في الخارج ، كما لا يجب أن نعمم حالة فريدة حدثت و نتراشق مع الكويتيين بالحجارة !!
    بالمناسبة ، أذكر أن حسني مبارك زار الكويت منذ 15 سنة كدة و قال لصحفي كويتي إن المصريين منافقين عندما سأله سؤال بدايتة أن المصريين قالوا كذا و كذا ،
    يذكر أيضا أن مجموعة من المصريين في السعودية قابلوا مبارك و اشتكوا له من بعض الأوضاع الغير منصفة فقال لهم الرئيس أدام الله عزة : أنا عندي في الطيارة بتاعتي كام كرسي فاضي اللي مش عجبه الوضع يرجع معايا مصر !!!

    نقول ايه بقى في رئيس بتصرف بالمنظر ده !

    يوسف

  2. Housam قال:

    الحق معك في توصيفك للحالة
    أدام الله مصر وعزتها وعزة أهلها الطيبين

  3. zeinobia قال:

    @يوسف الريس اقول ايه بس هم السبب

    @امير الورد بالفعل لا تعليق

    @حسام الله يخليك و يخلي اهل الشام و السوريا و ينصرهم على اللى يعدايهم

  4. walid878 قال:

    زنوبيا
    فعلا الخليج كله مبيحبش مصر
    ولما بييجوا هنا بيبقوا فاكرينها كباريه كبير وان اى واحده مصرية تبقى لامؤاخذه واى واحد مصرى يبقى خدام وشحات
    طبعا مش كله كدا فيه الحلو والوحش بس دايما الحسنه تخص والسيئة تعم
    زى ما قال حسام ادام الله لمصر عزتها وعزة اهلها

  5. zeinobia قال:

    للاسف يا وليد هى دى النظرة العامة
    للاسف

  6. moneer قال:

    عزيزتى زنوبيا انا اول مرة اجى المدونة هنا
    انا مبهور بالمدونات بتاعتك فعلا بتدل على انسانة رائعة كتابتك و فكرك اعجبنى جدا
    و تعليقا على الموضوع احب افكرك ان بياعين الزيت دول فى يوم من الايام هيخلص الزيت و هيرجعوا للخيمة
    ممكن يكون فكرى عنصرى بس هى دى الحقيقة المفروض انه محدش ينسى اصله
    و المثل بيقول اللى بيته من ازاز ميحدفش الناس بالطوب
    انا اسف على الاطاله
    و اسمحيلى انى اتابعك دايما
    و شكرا
    تحياتى ليكى و لمدونك الرائعة
    منير

  7. هما مبن الكوايتة دول ؟
    اول مرة اسمع المصطلح ده
    و اين تقع الخليج دى ؟
    انا مش عارف يا زنوبيا
    مش لما تتكلمى عن شعوب منقرضة و مناطق تاريخية
    تعرفينا بيهم
    و بعد العيب مش على الانسان البريميتيف البدائى الى اسمه كويتى
    لأنه العيب من اهل العيب ميبقاش عيب
    العيب على حكومة تخاف متختشيش و وزير خارجية جايب لبلده العار
    و كله فى الكراسة يا سوسو

  8. zeinobia قال:

    @منير اولا اهلاو سهلا
    و ثانيا شكرا على الكلام الرقيق ربنا يخليك
    و ثالثا حول الموضوع المثار فاللاسف الاصل بالفعل يؤانس بكرة يعرفوا موقعهم اول ما البترول يخلص عالفكرة لا فى اطالة و لا حاجة
    @عباس ده فى الاخر اللى عايزة اوله العيب فى الحكومة الرشيدة اللى جعلتنا مسخرة الشرق الاوسط

  9. لا أقول سوى منه لله جمال عبد الناصر لو لم يعترض على ضم عبد الكريم قاسم لتلك الخرابه – وقتها- التي يسكنها قطاع الطرق المسماة الكويت لوفر على العالم كله وعلينا خصيصا قدر هائل من القرف والسخافه وقلة الأدب، معلش إن طلع العيب من أهل العيب ما يبقاش عيب، ولك من زار الكويت أو عاش فيها يعرف أي نوع من الناس هم

    تحياتي

  10. على فكره وعشان ما ننساش حاجه مهمه الكتيبه الكويتيه في حرب 73 كانت تقاتل بضراوة رهيبة وشجاعة فائقه من غرف ولوبي شيراتون القاهره، وأسالوا من عايشوا الحدث، قال حاربوا معنا قال هاهاهاهاها
    طبعا ماهو عشان كده وقفوا وقفة أسود ضد الجيش العراقي
    بجد حرام دي تتسمى دوله وده يتسمى شعب اصلا

  11. […] مدونة فتاة حزن بموضوع في مدونة وقائع مصرية وثلة من الحمقى والمتعجرفين (بالأخص وليس العموم ) الذين […]

  12. ماهر ذكي قال:

    دمامل »الشراشيح«.. انفجرت!! ..

    انفجرت دمامل ضخمة وكبيرة وممتلئة في صدور وحناجر وألسنة العديد من الزملاء في الصحافة المصرية وكأنها فوهات مجارير داخل حي عشوائي وبطريقة تتجاوز بأضعاف

    مضاعفة ردودهم على اعتراف حكومة اسرائيل ـ رسميا ـ بقتل الآلاف من الجنود المصريين ودفنهم احياء في صحراء سيناء خلال حرب الايام الستة عام 1967!!

    الاغرب من ذلك ان فورتهم »الخجولة« هذه تجاه الاسرائيليين الذين عرضوا فيلما وثائقيا على شاشة التلفزيون الحكومي العبري يشرح فيها وقوع المجزرة الرهيبة تجاه الاسرى المصريين قابلها موقف اكثر غرابة من وزير الخارجية »أبو الغيط« حين اعلن في تصريح

    شهير عقب ظهور تلك القضية على السطح الاعلامي قائلا.. »ماعندناش دليل كفاية على اللي.. حصل«! اهل القاتل في »تل ابيب« يعترفون بجريمتهم واهل القتيل في القاهرة يقولون.. »ماعندناش دليل«!! هنا، وعند هذه الاشارة الرسمية، خرست ألسنة الزملاء

    تماما، وتوقفوا عن الصراخ حول »مصير جنود مصر« و»شهداء مصر« و»كرامة شعب مصر« لأن »العين الحمرا« تراءت لهم من الجهات الرسمية ـ اولا ـ وثانيا لأن احد »كبار رجالات« مصر افتى بقوله.. »ماعندناش دليل على.. كده«!! ان تقتل اسرائيل آلاف المصريين الاسرى وتدفنهم ـ احياء ـ في رمال سيناء، فهذه »مسألة فيها.. نظر«، لكن ان يتعرض اثنان للتحقيق في الكويت وتحال قضيتهما الى النيابة العامة ليفصل فيها القضاء الكويتي العادل.. فهي.. »جريمة لا تغتفر«، و.. الحمدلله ان اليهود اقاموا دولتهم بأنفسهم ودون مساعدة من جيرانهم، والا كانوا قد سمعوا المعزوفة اياها من بعض الزملاء الكتاب في

    الصحافة المصرية قائلين لهم.. »احنا اللي حررنا بلدكم من.. الفلسطينيين«!! *** .. يقولون في مصر عن »الجاهل« انه الشخص.. »اللي مايعرفش الواحد من.. كوز الذرة« أي الذي لا يفرق بين الرقم (1) و»كوز الدرة« حين يكون واقفا، وقد تبين لنا ان المجلس

    الاعلى للصحافة ومجلس الشورى الذي صادق على قرار المجلس الاعلى بتعيين »محمد علي ابراهيم« رئيسا لتحرير جريدة »الجمهورية« شبه الرسمية، قد ارتكب خطيئة ـ وليس خطأ فقط ـ حين اصبح هذا الزميل في ذلك المنصب!! لماذا؟! لأن معلوماته الصحافية

    ضحلة ويبدو وكأنه مدرس تاريخ جعلوه مفتشا لمادة الجغرافيا، اضف الى ذلك انه يتمتع بصفة من صفات »شراشيح النساء« ـ ومفردها »شرشوحة« ـ في أي حي شعبي، وهي التي تخلع عباءتها ثم تقف فوقها و.. »تردح ردحا محترما« يؤهلها لأن تصبح رئيسة تحرير

    جريدة يومية.. قومية! الزميل »الشرشوحة« محمد علي ابراهيم قال يوم امس في مقال بعنوان »مصر المستقبل« ان.. »جاسم الصقر رئيس البرلمان العربي وصاحب قناة فضائية هو الذي نشر الشائعة المغرضة عن صحة الرئيس حسني مبارك بعد ان تلقفها من

    مصادرها.. الامريكية وظل يروج لها من خلال محطته الفضائية، وجاسم الصقر هو عضو في الاخوان المسلمون«!! نقول للزميل »الشرشوحة« ان المرحوم »جاسم الصقر« رجل فاضل توفاه الله قبل نحو السنة، وانه ليس رئيسا للبرلمان العربي ولا يملك محطة فضائية، والمقصود هو محمد جاسم الصقر ـ ابنه ـ النائب في مجلس الامة الكويتي ورئيس

    البرلمان العربي، وايضا، هو لا يملك محطة تلفزيونية وليس عضوا في حركة »الاخوان« ولا ينتمي اليهم، ولديه جريدة يومية لم تتطرق الى مرض الرئيس مبارك ولم ترد على أي كاتب مصري كتب عن قضية الشابين الموقوفين في مركز شرطة كويتي، وبالتالي، فإن رئيس تحرير الجمهورية.. »شاهد.. ماشفش حاجة«!! *** .. في نفس

    صحيفة »الشرشوحة« كتب احدهم مقالا تحت عنوان.. »تبت يدا كل من علينا يعتدي« جاء فيه.. »جئناهم نبحث عن الرزق، فآثروا علينا الهنود والفلبينيين والباكستانيين«!! ضحكت ـ واستغربت ـ كثيرا من هذه الفقرة في مقال الكاتب، فهؤلاء يعملون في المنازل كخدم

    والاسر المصرية استوردت العديد من الفلبينيين والهنود والباكستانيين للعمل في المهن ذاتها، فهل يغضب من ابناء بلده لأنهم استغنوا عن.. »أم عبده« و»أم تفيدة« و»أم رتيبة« و»أم.. حلاوتهم«؟! ختاما، انا لا ألوم الزملاء في الصحف القومية »الرسمية«، لكنني اوجه اللوم الى »روح« الرئيس الراحل جمال عبدالناصر وقرار تأميم الصحافة الذي جعلها مهنة

    من.. لا مهنة له، ليموت »اولاد امين« حسرة على جريدتهم، ويموت »اولاد تقلا« كمدا على جريدتهم.. لكي يكتب على صفحاتها.. »العرضحالجية و.. المحولجية، والعطشجية

    وكل من على رأسه قرن وعلى ظهره.. ليَّه«!! *** .. المدعو »مصطفى بكري« ـ »مكرم السامع« ـ تقدم بسؤال برلماني الى وزير الخارجية »أبو الغيط« عن مقالي الذي كتبته يوم امس الاول تحت عنوان »لا تعايرني ولا اعايرك« طالبا منه اتخاذ »الاجراءات الحاسمة ضد هذا العبث«!! كان بودي لو ان المدعو »بكري« سأل وزيره ان كان يريد استخراج رفات

    الجنود الذين دفنتهم اسرائيل احياء في صحراء سيناء، أم انه ـ هو الآخر ـ »ما عندوش دليل.. كفاية«؟!

    المقال أعلاه للكاتب الكبير فؤاد الهاشم

  13. ماهر ذكي قال:

    الـــخــــبـــــر :

    مفكرة الإسلام: ينتظر المواطن الأمريكي جيمس أندرو حكمًا بالسجن المؤبد بعد أن أدانته محكمة أمريكية في كاليفورنيا بقطع رأس كلبه بطريقة وحشية.. ووفقًا للواشنطن بوست ولوس أنجلوس تايمز الأمريكيتين نقلاً عن أخبار اليوم المصرية فقد حاول المتهم نفي تهمة القوة والوحشية عن نفسه بزعم أنه لم يكن بكامل قواه العقلية عندما ارتكب الحادث، لكن الادعاء قال: إن حالة من الغضب وليس غيرها هي التي دفعته لضرب الكلب بعصا جولف ثم قطع رقبته بمقص يستخدم في تشذيب الأشجار.

    الـــتــــــعــــــلــــيـــــــق :

    سجن مؤبد علشان قتل كلب….واللي قتل 1000 مصري ولا حد قاله تلت التلاتة كام.

    حاقول ليكم مقولة خالدة إحفظوها

    لو لم أكن مصريا لوددت أن أكون كلبا أمريكيا

    أخوكم ماهر ذكي مصري وبيحلم يكون كلب أمريكي

  14. ماهر ذكي قال:

    الإخوة الأعزاء أنا تناولت الخلاف مع الأستاذ الكبير فؤاد الهاشم بشكل مختلف….اتفضلوا زوروا مدونتي واقرأوا الردود اللي بحق….قم بتظليل العنوان أدناه ثم ألصقه في خانة العنوان

    address

    http://maher7000.maktoobblog.com/500418/%D9%85%D9%86_%D9%8A%D9%87%D8%B1%D8%A8_%D8%A8%D8%A3%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%84_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%86%D9%88%D9%83_%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%8A_.._%D9%88%D9%85%D9%86_%D9%8A%D9%87%D8%B1%D8%A8_%D8%A3%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AC%D9%8A%D8%B4_%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%85_.._%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%AF

  15. من بلاد طيبة قال:

    لازم الناس تتحرك احنا زهقنا من الحكومة ديه فين ايامك يا عبد الناصر ايامه مكانش حد يجرؤ يقول للمصرى حاجة لازم نتغير عشان نقدر نغير وعلى راى سيد درويش ,لية يامصرى كل احوالك عجب تشتكى فقرك وانت ماشى فوق دهب.

  16. […] essay about late Hamas leader Nizar El-Ryan. Despite he defended the Egyptian regime in the war , he insulted us before as Egyptian […]

  17. نور قال:

    تستاهلو كل الللي يحصلكم

    الرئيس و
    الحكومة واطية ما اختلفنا بس ليش الشعيب يرضى فيها لو ما كان مثلها

  18. نور قال:

    و بعدين مكفي تغلطوا على الحكومة و الوزراء عندكم شوية أرجوزات بيد الحزب الوطني و مبارك قال يعني الجماعة ما بيخافوا

    لسه مصر بدها ميتين سنة لما تصير زي الكويت ، قال الجماعة هما اللي بنوا الخليج طب ما كان عمرتوا بلادكو بدل ما هي غرقانة في الفساد و الامراض و الفقر و معونات القمح الامريكية

  19. هند قال:

    السلام عليكم اولا الاخت نور لسة فعلا مصر عايزة 200 سنة عشان تبقى بالاخلاق اللى انتو فيها بعدين ع الاصل دور انتوا كنتوا فين ساعة الحرب بتاعتكم وانتوا بتتنهبوا وبتغتصبوا وكل مكان فية الفساد بس العين ما بتركزش غير على الاحسن الفلوس مش كل حاجة مسيرها تزول يا اخلاق عالية اوى

  20. أحمد قال:

    الشعب المصري اطيب شعب والله يا اخوان انا من الاردن ما بتكلم غير بصدق شعب كريم وطيب

  21. عبد المنعم شهيد قال:

    ياجماعة مافيش داعي للتطاول انا مصري واعيش في الكويت وصدقوني الف مرة لما اقول اموت واتمنى من حكومتنا الغير رشيدة تكون واحد على الف من حكومات الخليج اللي بتصون اهلها وماتخليهم عايزين اي شيء من سكن وزواج وتوظيف وبدل بطالة صحيح انل مصري بس والله العظيم لما بانزل باحس اني في معسكر كبير اسمة مصر بسبب الشرطة والتفتيش هنا عايش حر ومحترم وغير مهان زي مصر وشكرا لكم .

  22. عماد قال:

    الله يرحم الشهيد صدام حسين

  23. ورود قال:

    عيب عليكوا ياكويتيين اللى بتقولوه ده احنا مهما كان مصريين وبعد كده احنا ناس محترمه وكل واحد عارف قيمته كويس وسط العالم

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: