وقائع مصرية

وقائعى باللغة العربية

مين ده اساسا ؟؟

في 12 أبريل 2007

حد سمع حاجة عن الراجل ده قبل كده ؟؟

اه البلاوى اللى بتجبها العربية دى ؟؟؟

هو مفيش اخبار غير الجنس و الدين غير من نوع الشذوذ و الجن !! 

تحديث : طلع انه روائى يسارى لادينى من فترة الستنيات

يا عينى دلوقت مفيش مشاكل فى مصر غير مشكلة الشواذ !!

Link to روائي مصري يدافع عن “الشذوذ” ويقول إنها “تهمة” لا تزعجه

Advertisements

15 responses to “مين ده اساسا ؟؟

  1. Ahmed Shokeir كتب:

    ده ياستي روائي بتنشر له اعماله دار ميريت
    واخرها رواية إيثاكا .. وفعلا محسوب على طبقة المثقفين اليساريين

    والكتاب ده كتب عنه مجموعة من المدونين قبل كده

  2. Haisam كتب:

    عجبني ايثاكا جدا .. رؤوف مسعد روائي بعتبره مهم .. و الراجل حاول يكتب عن منطقه ماحدش طرقها قوي .. مش شرط يخلصوا مشاكل مصر كلها بعدين يكتب عن اللي يفضل .. و لا ايه ؟؟

    عامة تفضل قيمة العمل الادبي كنص فني .. انا اساسا ضد انه يتحكم عليه بالمنطق المتخلف بتاع المعلقين في العربيه .. بعيدا عن كل ده الموقع فعلامستفز و بيحاول يزود قرائه باسلوب الاثاره و الفضايح و المانشيتات الصفرا .. مش عارف هم حاطين اعلانات و لا ايه ؟

    😀

  3. shaimaa كتب:

    رؤوف مسعد دا زي ما قالولك كاتب ومهاجر بره مصر من سنين واهو رجع تاني وهوا صديق عدد من المدونين وانا قابلته مره وكان راجل ظريف جدا جدا

  4. zeinobia كتب:

    @اهلا و سهلا بالشهير احمد شوكير

    @و اهلا و سهلا بجار القمر هيثم انا اوفقك الراى فى حاجتان ان النص الادبى قيمته فى العمل الفنى نفسه و ان الموقع اصفر و المعلقين نصهم متخلفين و النص متعصبين و ده سببه نجاحه الحقيقى
    الفكرة ان الراجل مش معروف للناس زى ممكن ان اكون من الطبقة اللى عندها الروايات الاجنبية متاحة اكتر من الروايات العربى و كان اختياره للموضوع مش مجرد ان يلقى الضوء او استخدام الشذوذ كرمز معين بل الدفاع عنه و الدفاع عن شىء يرفض الاغلبية من المجتمع تماما لا يساعده بان يصل الى مجموعة اكبر من القراء
    @و الله يا شيماء الموضوع اللى بيدافع عنه مش ظريف خالص

  5. لماذا يختار الكاتب موضوعا بعينه ؟ هذا سؤال يندرج تحت باب حرية الاختيار واسباب الاختيار. لماذا اخترت ان اكتب في ايثاكا – ضمن ثيمات كثيرة – عن المثليين؟لأن اختلاط المفاهيم الدينية بالأسطورية بالأخلاقية اصبح سمة عامة من سمات المجتمعات المتخلفة ..اعني العربية بوجه عام والمصري بوجه خاص . ولأن جماعات حقوق الانسان العربية والمصرية اعتبرت ان الموضوع “مش ظريف ؟ فابتعدوا عنه ..المدهش ان الرواية مليئة بالرموز والإيحاءات بداية من العنوان ومرورا بسيد قطب وشهدي واحمد يسن وسعاد حسني والديانات القديمة .. لكن كما يقول البوست الأخير ” الموضوع اللي بيدافع عنه مش ظريف خالص ” فهذا شيء يستوجب الاهتمام .. كانه من المفترض ان ندافع عن المواضيع ” الظريفة ” فقط ..اود ان اسال كاتب اوكاتبة البوست ان تمدني بقائمة للمواضيع الظريفة

  6. zeinobia كتب:

    سيد روءف مسعد مع احترامى الشديد لحضرتك و لحرية اختياراتك فى الكتابة
    المواضيع الظريفة فى رايى لو حضرتك تحب تسميها بالاسم هى المواضيع الحقيقة اللى بتعبر عن المجتمع و ما عيانى منه فعلا
    ايهما اكثر ظلما قضية “كوين بوت” او قضايا المعارضين من كافة الاطياف
    الاخوان تسرق اموالهم علنا فحين الغرب بيقةم ما بيقعد علشان الشواذ اتقبض عليهم فى قضية عقوبتها على الاكثر على حد علمى 5 سنين سجن
    لماذا اصبح عدد كبير من الناس لا يقرأ و لا يثق فى المثقفين لان الاغلبية بتشعر ان المثقفين اصبحوا يختاروا قضايا بعيدة عنهم
    لا يحترموا اديانهم او عاداتهم و تقاليدهم بغض النظر عن مدى ايمانك بتخلف تلك التقاليد
    سيدى الفاضل احتلام شجاعتك لان هل الاسوياء فى مصر بالفعل اتحلت مشاكلهم علشان نرى غير الاسوياء

  7. عزيزيتي الاستاذة زنوبيا ( وارجو ان يكون هذا اسمك الحقيقي ..لكن لا بأس !) انا من قراء التاريخ المدمنين .. وزنوبيا ملكة تدمر شخصية تاريخية مهمة لدي ..لذا قررت ان اتحاور معك لسببين :
    الأول انك مشغولة بفلوس الأخوان التي تمت مصادرتها ومعك حق في هذا لكنك لم تشرحي موقفك من المرابحة الاسلامية التي نصب بها الريان والشريف ومن لف لفهما على المواطنين .. والفلوس المسروقة هي عرق جبين ناس غلابة .
    ثانيا كيف يمكن ان تناقشي شيئا لم تقرأينه ؟ ف” ايثاكا ” تكلمت عن سيد قطب والشيخ يسن والفقيه الصوفي طه السوداني والشيوعي شهدي عطيه ( عارفاه ؟) واعتبرت انا الجميع شهداء!
    ايثاكا تكلمت عن المسيحيين والمسلمين في مصر !
    لماذا اهتممت حضرتك فقط بكوين بووت؟ ولماذا لا تعتبرين ان ما حدث لضحايا كوين بووت ظلما وعدوانا مثلما يحدث لافراد المعارضة حتى لو كانوا اخوان مسلمين .. بالرغم من ان اجندتهم ولا معارضة ولا حاجة بل الوصول الى الحكم واعتبار اكثر من عشرة مليون قبطي مواطنين درجة تانية واكثر من خمسين مليون مصري يجب اعادة تأهيلهم وتهذيبهم واصلاحهم ؟! لماذا تهتم المدونات والمدونين بقضية فرد واحد هو عبد المنعم وتطالب بحريته ( وانا منهم على فكرة ) .. اليس مبدأ الظلم واحد ومطلب الحرية والحق في الحياة للجميع ؟ وللا يعني حينما تشوه سمعة اكثر من ثلاثين واحد للأبد ويسجنوا ( على حد علمك ) خمس سنين .. مش مهم .. ثم ايه حكاية الغرب والشرق هذه ؟ والتقاليد؟ اية تقاليد ؟ قتل وسجن الابرياء .. خروج الالف في مظاهرات ضد كتاب لم يقرؤنه ( وليمة لاعشاب البحر ) تقاليد ؟ تقاليد ايه ؟ الجهل العام ؟!! وانا معك ان هناك قضايا مهمة .. رجاء ابلاغ هذا لنواب الاخوان بصفتك محروقة على فلوسهم المسروقة ..بأن هناك قضايا اهم من موضوع تصريح فاروق حسني عن الحجاب واهم من قصيدة في مجلة او بوستر في سينما .. وأهم من فلوس الأخوان ..هي قضايا الفشل الكلوي في مصر واكبر نسبة طلاق وتفكك اسري وتلوث مياه الشرب ..الخ . هل عبد المنعم ( في نظرك ونظر المدونين ) اهم من ثلاثين ( شاذ) ” حسب تعبيرك ”
    وهل يمكن كيل الحرية بأكثر من مكيال مثل تقارير وزارة الخارجية الامريكية عن الديموقراطية الاسرائيلية والقمع العربي ؟!

  8. zeinobia كتب:

    يا استاذ روءف ربما اختلافنا حول مبدأ الحرية و ما هو مقبول او غير مقبول
    ربما لانى ارفض المثلية و الشذوذ الجنسى بانواعهم فانا لا استطيع تقبل فكرة الدفاع عن المثليين
    اما عن الاخوان انا لا ادافع عنهم و لا من موءيدهم لكنى اعلم جيدا ان فلوسهم اللى تم الحجز لم تتم سرقتها من الناس لا بالمرابحة او كل الكلام ده
    الغريب حضرتك كده بقت زى صحفيين النظام فى الجرايد القومية فى هجومهم على الاخوان

  9. اكيد اختلافنا كبير حول ما تعتبرينه انت ” مبدأ الحرية وما هو مقبول وما هو غير مقبول ” لأنك بهذه الفلسفة سوف تحددين من حقه ان يمارس حريته ومن ليس من حقه .
    انظري غلى اللوحة التي على اليمين لوحة الاسرى المصريين .. إذا كان ليس من حق اسرائيل قتل السرى المصريين فهل من حق مصر قتل الأسرى الإسرائليين ؟
    وكيف وانت نقتكلمين بالفم المليان عن مبدأ الحرية ترفضين مبدأ ” القراءة الرشيدة ” للبوست الذي كتبته انا وتخلطين الأوراق وتتهميني – ونحن ما نزال على البر وانت لم تصلي الحكم بعد- بأني اتهمت الاخوان بان فلوسهم تم سرقتها من الناس كما تقولين وتضيفين باني ” حضرتك بقيت كده زي صحفيين النظام ” مع ان البوست لسه قدام عينيكي؟
    طيب امال لما توصلي وتحكمي حا تعملي ايه في الناس اللي زي( حضرتي ) بيدافعوا عن حاجات مش ظريفة وبيقولوا حاجات انتي قلتيها وهم ما قالوهاش ؟
    مش برده حسني مبارك ارحم ؟!!

  10. zeinobia كتب:

    اطمئن يا أستاذ رءوف ليس عندى اى طموح للوصول للحكم
    ثانيا حضرتك مش قلت “الأول انك مشغولة بفلوس الأخوان التي تمت مصادرتها ومعك حق في هذا لكنك لم تشرحي موقفك من المرابحة الاسلامية التي نصب بها الريان والشريف ومن لف لفهما على المواطنين .. والفلوس المسروقة هي عرق جبين ناس غلابة .”
    اللى فهمته من الكلام ده هو اتهام غير مباشر بان الاخوان زى الريان ونفس ما يتردد فى الصحف القومية
    ثالثا معلش هاقف عند حكاية الاسرى
    “ن فهل من حق مصر قتل الأسرى الإسرائليين ؟”
    هو فى اسرى اسرائيلين تم قتلهم ؟؟
    معلش لو حضرتك مهتم بحقوق المثليين فانا مهتمة بقضية الاسرى

  11. طبعا يوجد اسرى اسرائيليين تم قتلهم في مصر طبقا لأجهزة الاعلام الاسرائيلي .. ثم نحن عرفنا بقتل الاسرى المصريين من التلفزيون الاسرائيلي ..انتي عرفتي منين ؟!لماذا اصدق التلفزيون الاسرائيلي ؟ للسبب السابق .. وايضا لمعرفتي – واكيد بمعرفتك – بأن موضوع الاسرى في اي حرب ، موضوع متعلق بحقوق الانسان .. ومصر – الدولة – كما لا يخفى على حضرتك مالهاش علاقة بحقوق الانسان تماما مثل امريكا جوانتانامو..ماذا عن الاسرى المصريين في قبضة النظام الغازي المصري ( ايوه المصري ) الذي خطف البلد واحتلها ويقتل المواطنين في اقسام الشرطة ؟ لماذا لا يقتلوا الاسرائليين .
    ولانك مهتمة بموضوع قتل الاسرى احيلك الى ارشيف البي بي سي التلفزيوني .. ستجدين الفيلم الوثائقي الذي سجله الجيش البريطاني الغازي في بورسعيد عام 1956 عن قتل المدنيين المصريين الاسرى ! انا شاهدته بنفسي وما حدش جاب سيرته في مصر !
    سمعتي به ؟ اكيد حكم عبد الناصر لما دخلوا بورسعيد سمعوا من الاهالي خاصة العربجية اللي كانوا بينقلوا الجثث الى مقابر جماعية كما ظهر في الفيلم ..اكيد بلغوا الحكومة .. لكن لأن الاهالي قتلوا الظابط البريطاني الاسير ( ايوه اسير ) فالنظام المصري طنش على الموضوع باعتبار ان مائة قتيل مدني مصري مثلا ( لا اعرف العدد بالدقة ) يساوي واحد بريطاني .
    ممكن تقولي لي لماذا سكت النظام في مصر عن متابعة قضية قتل الاسرى المصريين ؟ عشان الملفات حا تتفتح ويعرف الشعب المصري ان الذين سلموا الجنود المصريين غلا اسرائيل هم الظباط المصريين الاشاوس عشان ينفدوا بجلدهم ويرجعوا يحكمونا من جديد . بالاضافة طبعا للإضرار النظام الى فتح ملفات المقابر الجماعية طبقا لرواية التلفزيون الاسرائيلي لكل من المصريين والاسرائيليين على ارض سينا .
    ولك التحية

  12. zeinobia كتب:

    اولا يا سيدى دعنى احلفلك انى لم اعرف موضوع الاسرى من التليفزيون الاسرائيلى عالرغم من اعتمادى على المصادر الاسرائيلية “اصل العالم لا يصدقنا اصلا” عرفت الاسرى و اللى حصلهم من اللى عاشوا الحدث نفسه

    ثانيا شكرا على التنبيه لارشيف البى بى سى بجد هاضيفه للموقع مع الشكر الكثير لحضرتك فى جزء خاص بحرب 1956

    اقول لحضرتك بمنتهى البساطة لسكت النظام لانه يعلم علم اليقين ان لو علم احد بالاسرى لامؤاخذة و اعتذارتى لمحبى ناصر كان ياخد بالجزمة
    بمنتهى الصراحة

    فى حاجة تانية نفس التليفزيون الاسرائيلى هو اللى كدب ان فى اسير مصرى واحد تم قتله ف الحرب
    و الله العظيم انا مش بتاعة جرائد قومية او القناة الاولى

  13. أحيلك الى كتاب ( او رواية لا أذكر الآن ) لفؤاد حجازي ( من المنصورة ) بعنوان “انهم يقتلون الأسرى” وهي منشورة على حسابه بالطبع . فؤاد حجازي كان معنا في السجون في السينيات ثم في الجيش في حرب 67 وتم اسره ..
    حكاية قتل الأسرى المصريين في الحروب الاسرائيلية موجودة ملفاتها ووقائعها امام اجهزة المخابرات المصرية من زمن طويل .

  14. zeinobia كتب:

    سيدى الفاضل فؤاد حجازى كان السبب الرئيسى وراء اهتمامى الشديد بقضية الاسرى و محاولة توصيلها للخارج
    سؤال لحضرتك علشان ان باعمل ملف حول النكسة ما كان شعورك لما سمعت بالهزيمة و اللى حصل ؟؟

  15. جميل جدا ان تعرفي ما كتب فؤاد حجازي فهو كاتب خاص ولم يلق الشهرة والمعرفة التي يستحقها رغم ان العديد ممن يحوزها لايستحقها.
    لما سمعت بالنكسة كنت اشاهد فيلم في سينما قصر النيل مع الراحل العظيم محمد عودة . انقطع الفيلم واضيئن الأنوار وصرخ احدهم باكيا اتهزمنا وعبد الناصر سايبنا وماشي. الناس نظروا الى بعضهم غير فاهمين . خرجنا نهرول من السينما والتقينا بالناس غير الفاهمين الكثيرين يلتفون حول الراديوهات يحاولون الفهم.افترقنا واحساس بالخديعة يحيطني .هناك من خدعنا وضحك علينا وقال لنا اننا نستطيع فعل الهوايل واننا كبرنا وبلغنا سن الرشد.وهاهي الناس نبكي وتصرخ في الشوارع . بقيت في الشوارع التقي بمن اعرفهم صدفة .. فالشوارع كانت ملاذنا من بيوتنا. المظاهرات التلقائية في اليوم التالي ..الخ
    هذها الإحساس بالخديعة جعلني اكتب في ثلاثة ايام مسرحية قصيرة اسمها ” ياليل ياعين ” قبل ان يكتب نجيب سرور مسرحية بعنوان مشابه بسنوات!
    تحمس لها يوسف ادريس وكان وقتها رئيسا لهيئة المسرح او حاجة كده لا أذكر الاسم بالدقة . اعطاها للراحل كرم مطاوع ليخرجها في مسرح الجيب ( بالجبلاية ) .. كانت القديرة الرائعة سميحة ايوب تقوم بدور اساسي فيها ومعها فطاحل المسرح :عبدا الله غيث واحمد عبد الحليم وعبد الرحمن ابو زهرة وانعام الجريتلي وغيرهم . حصلنا على تصريح الرقابة لكن ثروت عكاشة وكان وقتها وزير تثقافة واستعلامات ( على ما اذكر ) جاء خصيصا ليحضر البروفة الجنرال .هذه مسرحية تناقش الهزيمة وكيف ان ” ست ” اله الشر خدع اوزير ووضحك عليه وحطه في التابوت .. اى آخر الاسطورة .. لكني غيرت في النهاية حينما يطلب الكورس من ايزيس ( سميحة ايوب ) ان تطهرهم وتقضي على اعوان ست !
    آخر عباطة مني فقد كنت مثل الملايين اصدق ان شوية ظباط ضحكوا على الريس وواخذوه الى سكة الندامة . لم اكن اعرف ايامها كيف كانت مصر تُحكم . انزعج ثروت عكاشة من العرض واعلن انه لن يظهر . كنت اجلس مذعورا بجواره :نظر الي وقال بلهجة الظبابيط ” انت لسه صغير ” كانت هذه اول مسرحية لي وانا عمرى ثلاثين سنة وخارج من السجن من 3 سنوات وكتاب مع صنع الله ابراهيم والعزيز الراحل كمال القلش عن تجربتنا في السد العالي.
    كله كان تمام ومية مية تفاؤل وجم ضحكوا عينا وخدعونا .
    هذه هي مشاعري يا أستاذتي المحترمة.

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: